در یک مطالعه چند مرکزی با استفاده از سوابق پزشکی، تیمی از محققان به رهبری مرکز کودکان جان هاپکینز اعلام کردند که آنها افزایش شدید دیابت نوع 2 را در میان کودکان در طول همه گیری کووید-19 ثبت کرده اند.

در گزارشی درباره این یافته ها که در 17 اوت در مجله ی اطفال منتشر شد، محققان خاطرنشان کردند که مشخص نیست که آیا این عفونت ویروسی خود عاملی برای افزایش بوده است یا خیر، و آنها به تغییر آموزشها به یادگیری مجازی و تعطیلی فعالیت های ورزشی و مدرسه به عنوان "عوامل محیطی" اشاره کردند، که احتمالاً این خطر را افزایش می دهند.

دکتر Sheela N. Magge، مدیر بخش غدد درون ریز کودکان در مرکز کودکان جان هاپکینز، گفت:قبلاز همه‌گیری، دیابت نوع 2 در بین کودکان در سراسر جهان رو به افزایش بود، و از آنجایی که نرخ دیابت در دوران کودکی در طول زمان افزایش و کاهش می‌یابد، محققان یک بررسی سراسری از سوابق پزشکی را برای ارزیابی تأثیر این همه‌گیری بر دیابت آغاز کردند.

دکتر Magge، افزود: کاهش فعالیت بدنی و افزایش وزن از عوامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع 2 هستند. در طول قرنطینه  ی کووید-19 کودکان از روال‌های عادی روزمره مانند رفتن به مدرسه، ورزش و سایر سرگرمی‌ها محروم شدند. آنها نه تنها فعالیت بدنی کمتری داشتند، بلکه در خانه های خود محبوس بودند و زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون، بازی های ویدیویی یا سایر وسایل الکترونیکی می کردند.

دیابت نوع 2 یک اختلال مزمن است که بر توانایی بدن در تنظیم، استفاده و پردازش قند تأثیر می گذارد. بدون درمان و کنترل، می تواند باعث بیماری قلبی، آسیب عصبی و کلیوی، اختلال در بینایی و سایر آسیب های غیر قابل برگشت به اندام ها شود.

اگرچه به طور کلی دیابت نوع 2 با بزرگسالان مرتبط است، تخمین زده می شود که یک سوم از جوانان آمریکایی به دلیل اضافه وزن و چاقی در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. دکتر Magge، افزود: تحقیقات قبلی از موسسات دیگر نشان داده است که کودکان مبتلا به دیابت، سریعتر از بزرگسالان مبتلا به این بیماری دچار عوارض می شوند.

برای مطالعه جدید که با همکاری دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو انجام شد، محققان نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 تازه شروع شده را در بین افراد 8 تا 21 ساله در دو سال قبل از همه گیری (1 مارس 2018 تا 29 فوریه 2020) تا اولین سال همه‌گیری (1 مارس 2020 تا 28 فوریه 2021) مقایسه کردند.

محققان 3113 کودک مبتلا به دیابت نوع 2 را در آن دوره شناسایی کردند، سن 8 تا 21 سال و از 24 مرکز در سراسر ایالات متحده، میانگین تعداد تشخیص های جدید در سال در دو سال قبل از همه گیری از 825 به 1463 در طول سال اول همه گیری افزایش یافت که معادل با افزایش 77 درصدی بود.

در طول سال اول همه‌گیری، سوابق نشان داد که پسران (55%) بیشتر از دختران (45%) مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده شده‌اند، که این درصد در طول سال‌های قبل از همه‌گیری معکوس بود. دکتر ریسا ولف، متخصص غدد کودکان، استادیار اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و نویسنده اول این مقاله گفت: این یکی از یافته‌های غیرعادی‌تر مطالعه ما بود. به طور معمول، ما شاهد تعداد بیشتری از دختران نسبت به پسرانی هستیم که به تازگی دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده است، اگرچه علت آن مشخص نیست.

در مقایسه با نرخ‌های سال‌های گذشته، تعداد تشخیص‌ها در میان جوانان اسپانیایی تبار تقریباً در سال اول همه‌گیری دو برابر شد و تعداد تشخیص‌ها در میان جوانان سیاه پوست دو برابر شد.در میان جوانان سفیدپوست، محققان به کاهش موارد اشاره کردند.

دکتر Magge، گفت: دیابت نوع 2 به طور نامتناسبی بر جمعیت اقلیت های قومی و نژادی و خانواده هایی با چالش های اجتماعی-اقتصادی تأثیر می گذارد و مطالعه جدید نشان می دهد که چنین نابرابری هایی عمیق تر شده است.

تجزیه و تحلیل جدید افزایش موارد را با معیارهای افزایش شاخص توده بدنی (چربی بدن بر اساس قد و وزن) و نتایج آزمایش قند خون و هموگلوبین A1c بالاتر (معیارهای تشخیصی استاندارد دیابت) ثبت کرد.

علاوه بر این، در طول سال‌های قبل از همه‌گیری، تشخیص دیابت نوع 2 در بیشتر بیماران(57 درصد) به طور سرپایی بود در حالیکه در سال‌های همه‌گیری تشخیص دیابت نوع 2 در تعداد بیشتری از بیماران (57 درصد) بستری در بیمارستان انجام شد، که نشان‌دهنده شدت بیشتر این بیماری است.

به طور کلی، محققان دریافتند که 21 درصد از جوانانی که دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده است با "عدم جبران متابولیک" مواجه شده اند که جدی ترین علائم آن شامل استفراغ، بی حالی، گیجی و تنفس سریع است. قبل از همه گیری، چنین علائمی تنها در 9 درصد از کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 تازه آغاز شده، دیده می شد. از آنجایی که این مطالعه شامل بررسی گذشته‌نگر سوابق پزشکی بود، محققان می‌گویند که احتمال ناهماهنگی در گزارش‌دهی یا اطلاعات از دست رفته وجود دارد.

با این حال، آنها گفتند: این یافته ها نشان می دهد که باید متخصصان اطفال و سایر پزشکان مراقبت های اولیه در غربالگری دیابت نوع 2 هوشیار باشند.

دکتر ولف گفت: ما باید مطمئن شویم که بیماران را به موقع شناسایی می کنیم تا بتوانیم زودتر برای درمان اقدام کنیم و از عوارض دیابت جلوگیری کنیم، و والدین باید با پزشکان اطفال در مورد افزایش وزن کودکان خود صحبت کنند، اکنون زمان تمرکز بر ورزش و رژیم غذایی سالم فرزندان فرا رسیده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-08-steep-diabetes-children-covid-pandemic.html